May 2024
M T W T F S S

SVL 1 – Max Euwe 2 : stroef seizoensbegin

Lonneker komt in Enschede te kort tegen Max Euwe 2.
Stroef seizoensbegin voor de schakende dorpelingen.

Het nieuwe seizoen is begonnen. Ook dit jaar hebben we als dorpscluppie de eer deel te mogen nemen in de klasse 2A van de KNSB. Vorig jaar mag ondanks de personele problemen toch wel een succes worden genoemd met een 6e plek in de tas.

De eerste wedstrijd: uit tegen Max Euwe 2, wat een lange reis naar het verre Enschede inhield.

Op voorhand was duidelijk dat er een aantal personele wijzigingen nodig waren om het team rond te krijgen. Gelukkig konden Timo en Fabian vooruit spelen. Zodoende bleven er op de wedstrijd dag nog maar 6 borden over en zaten de borden 5 en 8 voor de afwisseling naast elkaar.

Chronologisch beginnen we met de partij van Timo, waarvan de uitslag al anderhalve week bekend was. Hij mocht met wit aantreden tegen Andre Langendijk onder het toeziend oog van Robin. Robin vertelde dat er in een versnelde draak met Lg7 in plaats van cxd4 uiteindelijk toch geruild werd op d4, de zetten Le2 en d5 werden gespeeld en uiteindelijk werd er remise van gemaakt.

De volgende partij werd, ondanks de uit-wedstrijd, in het eigen IJsclubgebouw in Lonneker gespeeld. De tegenstander van Fabian (2175) was Raoul (2108). Een wedstrijd die je niet op bord 6 zou verwachten, gezien de hoge rating van beide spelers. Het was een erg boeiende partij, waar ondergetekende eigenlijk vrij weinig van snapte. Een Franse doorschuif leverde al snel een redelijk on-Franse open en tactische stelling op. De witte koning werd pontificaal in het midden van het bord gezet, terwijl het de zwarte koning onaantrekkelijk werd gemaakt te rokeren. Zwart probeerde onder de uitstekend opgezette aanval uit te spelen, maar dit bleek tevergeefs. Een flinke domper, gezien het talent dat Fabian in overvloed bezit.

Zodoende begonnen we zaterdag met een 1,5 – 0,5 achterstand. Na de opstellingen te hebben uitgewisseld, werd duidelijk dat we een goede dag nodig hadden om hier matchpunten te gaan pakken.

Bord 1: Jokim met wit tegen Mees van Osch. In een Siciliaan bleek Jokim in het middenspel een pionnetje gesnoept te hebben. Vervolgens werden de dames geruild en bood Jokim remise aan. Dit sloeg zijn tegenstander af, waar wel wat voor te zeggen was. De extra pion zag er maar zwak uit op c3 en de zwarte torens waren veel actiever dan de witte, die allebei op de eerste rij stonden te staan. De computer vertelde me dat de afwikkeling met dames-ruilen niet goed was. Zoals te verwachten was, ging de c-pion inderdaad al snel in de doos, waarna ook de a-pion moest worden prijsgegeven. Zodoende had zwart nu een (a)-pion meer, die zo hard doorliep dat het witte paard ook van het bord moest. Er bleef een eindspel over waar beiden 3 pionnen hadden, maar zwart had nog een extra paard.

Bord 2: Robin mocht met zwart tegen de titelhoudster (WFM) Mariska de Mie aantreden. Hij werd met de bekende Grand-Prix variant in het Siciliaans geconfronteerd (met Pc3 en f4). Het was een interessante partij, waarin Robin uiteindelijk een klein plusje leek te hebben. Dit bleek echter pas in de analyse, maar met zwart een halfje pakken tegen 2200 .. daar mag Robin zeker tevreden op terugkijken.

Bord 3: Arno tegen Anne Veltman. De opening is mij een beetje ontschoten. Arno speelde zonder enige angst de pionnen op zijn koningsvleugel op, en wist zwart zo goed onder druk te zetten. Een erg knappe partij van ons nieuwste bestuurslid. Arno: “Ik heb een tijd twee stukken gehad tegen een pion en een toren. Aan het eind won ik de dame tegen een toren en zou dan nog een toren gaan winnen”.

Bord 4. Mart tegen Laurens Snuverink. Mart pakte tot mijn verbazing met de Stonewall uit. Iets waarop ik hem de laatste jaren maar zelden heb kunnen betrappen. In het toreneindspel, waar wit 2 pionnen meer had, gaven we Mart eigenlijk geen kans meer, maar gelukkig speelde Laurens het (onder tijdsdruk) niet helemaal nauwkeurig uit. Mart wist een pion te winnen en ervoor te zorgen dat de laatste pion die wit overhad een randpion was. Zodoende werd toch een halfje gepakt.

Bord 5. Invaller Gijs mocht met wit tegen Vincent Vleeming. Leuk feitje: Vincent had zich al voorbereid om voor Euwe-4 tegen Gijs te spelen. Beide spelers schoven echter door naar het hoger spelende team en speelden dus toch nog tegen elkaar. Na een Benoni en wat geruil, bleef er een gelijke stelling over met dames, een toren en een stuk. De vrede werd getekend.

Bord 8. Eveneens doorgeschoven van het 2e, mocht ik (Erik) proberen mijn eerste resultaat in het eerste team te behalen. Mijn tegenstander haalde het Staunton gambiet van stal, waarna ik al snel onder grote druk kwam te staan. Desondanks was de weg naar winst voor wit niet direct duidelijk, wat de computer ook beaamde met een licht plusje voor wit. Na een paar handige manoeuvres ging er echter een kwaliteit van het bord, waarna de druk alleen maar groter werd. Ik zal dus nog even op mijn eerste resultaat in het eerste team moeten wachten.

Zo gingen we met 5-3 de boot in. Opmerkelijk was vooral de 0 van Fabian, het soepele puntje van Arno en het verdienstelijke halfje van Robin. Ook Gijs zet zijn 50% score in de eerste klasse keurig voort. Volgende ronde zal naar alle verwachting het eerste team weer voltallig zijn, wat het tweede team ook ten goede zal komen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

[ zie ook de info op de KNSB-website ]

-Erik Akkersdijk