May 2024
M T W T F S S

Viertal verliest van SV Mat-Ador

Op donderdag 16 Juni mochten we aantreden voor onze laatste viertal wedstrijd in Wierden. Onderweg Johan en Ed opgehaald waarna we rond half 8 aankwamen bij de Hervormde Kapel in Wierden, het clubgebouw van de schaakvereniging Mat-Ador. Op de vraag van mijn reisgenoten hoe ik zo makkelijk hiernaar toe reed zonder navigatie antwoordde ik dat het bekijken van een plattegrond genoeg was voor mij, de rest onthield ik.

Louk was al gearriveerd dus ons team was compleet. Ik had in de middag even op de website van Mat-Ador gekeken en daar gelezen dat ze 1 van de grootste schaakverenigingen zijn van Overijssel. Het viel mij echter direct op dat de gemiddelde leeftijd erg hoog lag (een probleem voor veel schaakverenigingen helaas). Ik heb het maar niet persoonlijk gevraagd maar volgens mij was ik degene met de ‘kuch’ minst hoge leeftijd ‘kuch’.

Dan de wedstrijd. Ik was niet vergeten dat ik bij onze thuiswedstrijd tegen Mat-Ador had verloren van dezelfde tegenstander dus ik verwachte een stroeve wedstrijd. Dat werd het ook. Ik speelde te voorzichtig, kwam ruimte te kort voor het ontwikkelen van mijn stukken, ook al had ik wit. Na wat vlieg-en-keep werk en het nodige afruilen hield ik een gelijke stelling over met 7 pionnen + 2 paarden tegen 7 pionnen + 2 paarden.

Ik had ondertussen gezien dat Johan en Ed erg goed stonden en waarschijnlijk wel gingen winnen. Louk stond wat gedrukt maar nog gelijkwaardig. Dan maar kijken of mijn tegenstander remise wilde dacht ik zodat we de winst konden binnenhalen voor het team. Toen ging het echter snel. Ed verloor een paard, raakte een pion kwijt en moest opgeven; Johan had in zijn drang naar voren vergeten zijn eigen verdediging te onderhouden en daar werd gebruik van gemaakt; hij verloor.

Louk kwam ondertussen door goed spel remise overeen met zijn tegenstander. We stonden dus met 2.5-0.5 achter en konden niet meer winnen als team. Mijn tegenstander had dit alles meegekregen en wilde nu wel remise. Nu ben ik meestal niet de persoon die doorspeelt, maar daar was ik dus nu anders over gaan denken. Ik zag een mogelijkheid om mijn paarden actiever te krijgen en een pion te pakken. Uiteindelijk kon ik mijn vrijpion doordrukken, paarden ruilen en doordat mijn koning actief in het centrum stond nog een vrijpion creëren. En won ik de partij.

S.V. Mat-Ador 1     S.V. Lonneker 1
1 Bert Hospers (1557)   Tom Engberink (1651)   0-1